تفاوت آزمایش PCR و آزمایش سریع کرونا
تفاوت آزمایش PCR و آزمایش سریع کرونا چیست

تفاوت تست PCR و آزمایش سریع کرونا

برای اینکه بدانیم تفاوت تست PCR و تست سریع کرونا چیست در این مقاله با ما همراه باشید. محققان پزشکی در پاسخ به بیماری همه گیر COVID-19 که ناشی از نوع جدیدی از ویروس کرونا می باشد، کار فوق االعاده ای انجام دادند . اگرچه اطلاعات کمی در مورد این ویروس در ابتدای سال 2020 وجود داشت ، اما آزمایش برای کاهش سرعت شیوع این بیماری کلید خورد. در نتیجه ، محققان تعدادی روش آزمایش ویروس کرونا را در مدت زمان نسبتاً کوتاهی توسعه دادند. دو مورد از  آزمایش هایی که برای افرادی که علائم COVID-19 را تجربه می کنند یا معتقدند در معرض ویروس قرار گرفته اند، آزمایش PCR و آزمایش سریع کرونا می باشد. که در این جا به تفاوت این دو آزمایش می پردازیم .

آزمایش سریع کرونا

این آزمایش اغلب به عنوان آزمایش سریع و یا آزمایش آنتی ژن نامیده می شود. و قطعات پروتئینی خاصویروس کرونا را تشخیص می دهد. و جالب است بدانید که زمان اعلام نتایج معمولاً سریع است و در بیشتر موارد ، نتایج را می توان در عرض 15 دقیقه گزارش کرد. آزمایش سریع کرونا نمی تواند نشان دهد که آیا در گذشته به COVID-19 مبتلا بوده اید یا خیر.

آزمایش PCR

تست PCR قوی ترین روش در تشخیص SARS-CoV-2 محسوب می شود. درواقع RNA (یا مواد ژنتیکی) خاص ویروس را تشخیص می دهد و می تواند ویروس را در چند روز پس از عفونت ، حتی در مواردی که هیچ علائمی ندارند ، تشخیص دهد.  یک متخصص آموزش دیده این آزمایش را یا با یک کیت تست خانگی انجام می دهد. که مجدداً به آزمایشگاه ارسال می شود. زمان اعلام نتایج بیشتر از تست سریع می باشد. و  معمولاً حدود 2تا 3 روز طول می کشد.

تفاوت آزمایش PCR و آزمایش سریع کرونا

کدام نوع آزمایش COVID-19 برای شما مناسب است؟

هر دو آزمایش آنتی ژن سریع و  PCR برای افرادی مناسب است که علائم COVID-19 را تجربه می کنند یا با فرد آلوده در تماس نزدیک بوده اند. علائم کروناویروس می تواند متفاوت باشد و برخی از افرادی که به این ویروس مبتلا شده اند هیچ علائمی ندارند.

توجه به این نکته ضروری است که هر دو آزمایش سریع و PCR برای تشخیص عفونت های فعال COVID-19 طراحی شده اند و بهتر است چند روز پس از اینکه فکر می کنید در معرض ویروس کرونا قرار گرفته اید یا علائم آن ظاهر شده است ، آزمایش را انجام دهید.

تفاوت آزمایش PCR و آزمایش سریع کرونا

بررسی تفاوت های این دو آزمایش

اگرچه هر دو آزمایش برای نشان دادن عفونت های فعال ویروس طراحی شده اند اما آزمایش تست سریع نیازی به تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی ندارد. و فرد مبتلا می تواند خودش در خانه این آزمایش را انجام دهد.  از طرف دیگر برای آزمایش PCR نمونه باید در آزمایشگاه پزشکی که مجهز به تجزیه و تحلیل آن است ، پردازش شود. و توسط متخصصین آزمایشگاه انجام شود.

همچنین در آن بزرگترین تفاوت بین آزمایش سریع کرونا و آزمایش  زمان PCR زمان اعلام نتایج می باشد. آزمایش سریع زمان نتایج آن سریعتر می باشد. و اغلب نتایج را در عرض 15 دقیقه ارائه می دهد. و بیمارانی که آزمایش PCR را انجام داده اند ، احتمالاً حداقل دو روز منتظر نتایج هستند.

تفاوت مهم دیگر بین این دو آزمایش میزان دقت است. کارشناسان می گویند آزمایش سریع آنتی ژن به احتمال زیاد برای بیمارانی که تست کووید -19 مثبت است دقیق است. با این حال ، نرخ نتایج منفی کاذب ممکن است تا 50 باشد. به همین دلیل ، ممکن است پزشک شما توصیه کند که در صورت منفی بودن آزمایش ، و داشتن علائم و یا بیش از 15 دقیقه در مجاورت با یک فرد مبتلا به کووید مثبت باید آزمایش PCR دهید.

برای خرید و راهنمایی بیشتر تست سریع کرونا به فروشگاه اینترنتی تجهیزات پزشکی بورس طب مراجعه کنید.