تب سنج بدون تماس

تب سنج بدون تماس

تب سنج بدون تماس که به آنها دماسنج مادون قرمز گفته می شود. و دما را از راه دور اندازه گیری می کنند. این وسیله ای است که تابش ساطع شده از جسم را گرفته و دمای آن را محاسبه می کند. آنها به عنوان دماسنج غیر تماسی و دماسنج لیزری شناخته می شوند.. این فاصله می تواند چندین مایل یا کسری از اینچ باشد. دماسنج های مادون قرمز اغلب در شرایطی استفاده می شوند. که انواع دیگر دماسنج ها کاربردی نیستند. به عنوان مثال، اگر یک شیء در نزدیکی خود بسیار شکننده یا خطرناک است. دماسنج مادون قرمز راه خوبی برای اندازه گیری دما از فاصله ایمن است. همجنین در این شرایط بیماری همه گیر کرونا اکثر مراکز عمومی از این تب سنج ها برای اندازه گیری دمای بدن بدون تماس با فرد، استفاده می شود.

تب سنج بدون تماس

 

آنچه دماسنج های بدون تماس انجام می دهند

دماسنج های بدون تماس در محدوده چیزی به نام تابش جسم سیاه کار می کنند. هر چیزی در دمای بالاتر از صفر مطلق دارای مولکول هایی در داخل و حرکت در اطراف است. هرچه درجه حرارت بالاتر باشد، مولکولها سریعتر می توانند حرکت کنند. هنگام حرکت مولکولها تابش مادون قرمز نوعی تابش الکترومغناطیسی در زیر طیف مرئی نور منتشر می کنند. هرچه گرمتر می شوند، مادون قرمز بیشتری از خود ساطع می کنند. و سپس شروع به انتشار نور مرئی می کنند. به همین دلیل است که فلز گرم شده می تواند قرمز یا حتی سفید روشن شود. دماسنج های بدون تماس می توانند این نوع تابش را تشخیص داده و اندازه گیری کنند.

نحوه کار تب سنج های بدون تماس

نور مادون قرمز اغلب برای دماسنج های بدون تماس استفاده می شود و بسیار مانند نور مرئی عمل می کند. می توانید آن را متمرکز کنید، منعکس کنید یا جذب شود. دماسنج های مادون قرمز اغلب از یک لنز برای متمرکز کردن نور مادون قرمز از یک جسم بر روی یک آشکارساز به نام ترموپایل استفاده می کنند. ترموپایل تابش مادون قرمز را جذب کرده و آن را به گرما تبدیل می کند. هرچه انرژی مادون قرمز بیشتر باشد، دماسنج گرمتر می شود. این گرما به برق تبدیل می شود. برق به یک آشکارساز ارسال می شود. که از آن برای تعیین درجه حرارت هر دماسنجی که به آن اشاره شده است استفاده می کند. هرچه برق بیشتر باشد ، جسم گرمتر است.

تب سنج بدون تماس

 

چگونه مفید هستند؟

با کمال تعجب ، این نوع دماسنج ها در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع ، دماسنج ها نیز توسط آتش نشانان برای تشخیص “نقاط داغ” که ممکن است آتش در حال سوختن شدید باشد ، مورد استفاده قرار می گیرند. آنها حتی در تولید استفاده می شوند. دماسنج ها می توانند به کنترل دستگاه هایی که محصولات حساس به دما مانند قطعات الکترونیکی را در کنار هم قرار داده اند ، اطمینان حاصل کنند که قطعات به طور تصادفی آسیب ندیده اند. علاوه بر این ، عدم تماس هنگام استفاده از آنها خطر انتقال ویروس ها ، از جمله COVID-19 را کاهش می دهد.

تب سنج بدون تماس

 

توصیه می شود در این ایام با وجود این ویروس حتما این محصول را خریداری کنید و به راحتی از دمای بدن خود اطلاع داشته باشید. برای مشاهده ویدیو طرز استفاده این تب سنج و همچنین خریید این محصول به فروشگاه اینترنتی تجهیزات پزشکی بورس طب مراجعه کنید