انواع فشار سنج ها

انواع فشار سنج ها

در مقاله انواع فشار سنج ها بهتر است در ابتدا با فشار خون به طور کامل آشنا شوید.

فشار خون بالا، یک مشکل عمده سلامتی است که در افراد مسن شایع است. شبکه رگ های خونی بدن شما که به سیستم عروقی معروف است با افزایش سن تغییر می کند. شریان ها سفت تر می شوند و فشار خون بالا می رود. این می تواند حتی برای افرادی که قلبی سالمی دارند و احساس خوبی دارند نیز صادق باشد. فشار خون بالا، که گاهی اوقات “قاتل خاموش” نامیده می شود، اغلب باعث ایجاد علائمی از بیماری نمی شود که بتوانید ببینید یا احساس کنید.

اگرچه این بیماری تقریباً نیمی از بزرگسالان را تحت تأثیر قرار می دهد، بسیاری ممکن است حتی از ابتلا به آن آگاه نباشند. اگر فشار خون بالا با تغییر شیوه زندگی و دارو کنترل نشود، می تواند منجر به مشکلات سلامتی جدی از جمله بیماری های قلبی عروقی مانند بیماری قلبی و سکته مغزی، زوال عقل عروقی، مشکلات چشمی و بیماری کلیوی شود. خبر خوب این است که فشار خون در اکثر افراد قابل کنترل است. و این کنترل باید با فشار سنج های خانگی مدیریت شوند.

دلایل زیادی وجود دارد که چرا استفاده از فشارسنج از اهمیت بالایی برخوردار است. مهم نیست که آیا فشار خون شما تشخیص داده شده است. یا می خواهید وضعیت سلامتی خود را ثبت کنید، این دستگاه برای همه ضروری است. سه نوع فشارسنج وجود دارد. که در این مقاله آنها را بررسی می کنیم.

فشارسنج دیجیتالی

فشارسنج دیجیتالی خودکار، پیشرفته ترین طراحی از نظر تکنولوژیکی تا به امروز است. این دستگاه‌ها از یک سنسور فشار الکترونیکی برای اندازه‌گیری فشار خون استفاده می‌کنند. و نتایج بر روی یک نمایشگر دیجیتال ارائه می‌شوند. مانند فشارسنج جیوه ای و آنروئیدی، فشارسنج های دیجیتالی نیز دارای کاف های بادی هستند، اما در روش اندازه گیری فشار خون تفاوت وجود دارد. بر خلاف دو نوع دیگر، فشارسنج دیجیتالی خودکار نوسانات شریان ها را ارزیابی و اندازه گیری می کند. این دستگاه ها برای مصارف خانگی بسیار مناسب هستند زیرا کار با آن ها راحت ترین است. برای جلوگیری از خطر نتایج نادرست، کنترل دوره ای شمارنده با فشارسنج های جیوه ای معمولی توصیه می شود.

انواع فشار سنج ها

فشار سنج عقربه ای

فشار سنج عقربه ای از هیچ جیوه ای استفاده نمی کند. و بنابراین امن ترین جایگزین برای فشارسنج های جیوه ای در نظر گرفته می شود. روش‌های ضبط آن تقریباً شبیه فشارسنج جیوه‌ای است. درواقع فشار خون را به صورت غیر تهاجمی با نمایش فشار در کاف پیچیده شده دور بازوی بیمار اندازه گیری می کند. این دستگاه وسیله ای فنردار می باشد که با استفاده از فشار هوا عقربه را روی یک صفحه مدرج حرکت می دهد. و فشار سیستولیک و دیاستولیک معمولاً با گوش دادن به صداهای تولید شده توسط جریان خون شریانی با استفاده از گوشی پزشکی به طور همزمان ارزیابی می شود.

انواع فشارسنج ها

فشارسنج جیوه ای

فشارسنج جیوه ای مرسوم ترین نوع دستگاه فشار خون است و می توان آن را استاندارد طلایی در صنعت سلامت دانست. فشارسنج‌های جیوه‌ای از کاف‌های بادی دستی تشکیل شده‌اند که با لوله‌های جیوه‌ای به واحدهای اندازه‌گیری متصل می‌شوند. هنگام کار با دستگاه، مهم است که دستگاه را روی یک سطح صاف و در وضعیت عمودی قرار دهید تا خوانش های صحیح را بدست آورید. این دستگاه‌ها بسیار ظریف هستند و نیاز به مراقبت ویژه دارند. و در صورت افتادن تصادفی می‌توانند باعث پاره شدن جیوه شوند. و دستگاه را غیرقابل استفاده و بالقوه خطرناک کنند. بزرگ‌ترین مزیت استفاده از فشارسنج‌های جیوه‌ای این است که استفاده از آن‌ها بسیار آسان است و در صورت استفاده صحیح، می‌تواند تا آخر عمر دوام بیاورد. این دستگاه می تواند دقیق ترین نتایج را بدون نیاز به تنظیم مجدد زیاد ایجاد کند.