پالس اکسیمتر چیست
پالس اکسیمتر چیست

پالس اکسیمتر چیست؟

پالس اکسیمتر چیست ، پالس اکسیمتر یا پالس اکس یک دستگاه الکترونیکی که نمایشگر ضربان قلب و اکسیژن سطح خون است. درواقع میزان اشباع اکسیژن حمل شده در گلبول های قرمز خون را اندازه گیری می کند. این یک دستگاه کوچک است که به انگشت یا قسمت دیگری از بدن می چسبد. آنها اغلب در بیمارستان ها و کلینیک ها استفاده می شوند. و می توان آنها را در خانه خریداری کرد.

بسیاری از مردم سطح اکسیژن را نشانه مهمی از عملکرد خوب بدن می دانند. درست مانند فشار خون یا دمای بدن. افرادی که بیماری ریوی یا قلبی دارند ممکن است از پالس اکسی متر در خانه برای بررسی نحوه عملکرد خود ، طبق دستور پزشک خود استفاده کنند. مردم می توانند پالس اکسیمتر را بدون نسخه در برخی از داروخانه ها و فروشگاه ها خریداری کنند.

پالس اکسیمتر چیست

 

چگونه COVID-19 سطح اکسیژن فرد را کاهش می دهد؟

بسیاری از افراد مبتلا به COVID-19 حتی در زمانی که احساس خوبی دارند، سطح پایینی از اکسیژن در خون خود دارند. سطوح پایین اکسیژن می تواند یک علامت هشدار دهنده اولیه باشد. که به مراقبت های پزشکی نیاز دارد.

آیا پالس اکسی متر می تواند تشخیص دهد که آیا کسی مبتلا به COVID-19 است. یا در صورت داشتن آن در چه وضعیتی خوب است؟

ما استفاده از پالس اکسیمتر را به عنوان راهی برای تشخیص اینکه آیا کسی به COVID-19 مبتلا است یا خیر ، توصیه نمی کنیم. در صورت داشتن علائم COVID-19 یا نزدیک بودن با فردی که به آن مبتلا است ، آزمایش دهید.  یا می توانید از تست سریع کرونا دیابیس که در فروشگاه موجود می باشد استفاده کنید و سریع تر جواب بگیرید.

پالس اکسیمتر چیست

پالس اکسیمتر چگونه کار می کند؟

وقتی انگشت خود را در یک پالس اکسیمتر قرار می دهید ، طول موج های مختلف نور را از طریق انگشت شما عبور می دهد (شما چیزی را احساس نخواهید کرد). این هموگلوبین ، یک مولکول پروتئین در خون شما که اکسیژن را حمل می کند را هدف قرار می دهد. هموگلوبین بسته به سطح اکسیژن حامل مقادیر و طول موج های مختلف نور را جذب می کند. پالس اکسی متر به شما یک عدد می دهد. درصدی که میزان اشباع اکسیژن در خون شما را نشان می دهد.

این دستگاه با دستان گرمتر بهتر از دستان سرد کار می کند. و از آنجا که سطح اکسیژن می تواند متغیر باشد، اندازه گیری را چند بار در روز در نظر بگیرید. همچنین آن را در موقعیت های مختلف امتحان کنید. مثلاً در حالت خوابیده به پشت یا هنگام راه رفتن. در صورت نیاز یادداشت ها را نگه دارید تا با پزشک خود به اشتراک بگذارید. مطمئن شوید انگشتی که قرار است از آن استفاده کنید لاک ناخن نداشته باشد چرا که میزان خطا را بالا می برد.

پالس اکسیمتر چیست

میزان اکسیژن خون نرمال با پالس اکسیمتر

مطابق با گزارشات اعلام شده از سازمان بهداشت در موارد بیماری های از جمله کرونا افرادی که دچار کاهش سطح اکسیژن خون می شوند حملات تنفسی را تجربه می کنند. بنابراین به بیماران کرونا توصیه شده با استفاده از پالس اکسیمتر مرتب سطح اکسیژن خون خود را چک کنند. این دستگاه میزان SPO2 خون یا میزان اکسیژن سطح خون و ضربان قلب بیمار RP را اندازه گیری می کند.

به صورت نرمال میزان سطح اکسیژن خون در یک انسان عادی باید بین 94 تا 100 باشد. که در صورت کم بودن اکسیژن سطح خون از این میزان آن فرد باید با تجویز پزشک از دستگا های کمک تنفسی استفاده کند.

البته میزان اکسیژن خون بیماران ریوی پایین تر است و باید با پزشک خود مشورت کنند.

برای راهنمای استفاده از پالس اکسیمتر می توانید ویدیو که کارشناسان ما برای شما عزیزان در قسمت ویدیو محصول پالس اکسیمتر دیجیتال مدل lk87 تهیه کردند را مشاهده کنید.